Hoe ontwikkel je een goed en overtuigend concept?

Bij conceptontwikkeling komt meer kijken dan alleen een creatief idee. Designer en animator Ruud geeft 5 tips over hoe je een raak concept ontwikkelt dat aansluit op de behoeften van de doelgroep én klant.

  1. Durf kritisch te zijn

Als designer en animator ga ik nooit zomaar aan de slag met het ontwikkelen van een concept. Mijn eerste gedachte is altijd: ‘Wat is de vraag achter de vraag van de klant?’ Stel, een klant zoekt een campagne-idee om jongeren te bereiken. Waarom willen ze die bereiken? Waar is de doelgroep te vinden en waar slaan ze op aan? En hoe past een campagne voor deze doelgroep bij het DNA van de klant? Door de klant hierop actief en kritisch te bevragen, kun je als conceptontwikkelaar ook beter meedenken over een creatieve oplossing.

  1. Verruim je blik

Na deze eerste stap heb je al wat meer inzicht in je doelgroep en de behoeften van de klant. Tijd voor de ‘ontdekkingsfase’! Zelf zoek ik dan graag inspiratie in bijvoorbeeld muziek, architectuur, kunst en podcasts. Dit helpt mij om nieuwe verbanden te leggen. Verruim dus je blik voordat je inzoomt! Maak vervolgens een moodboard van je eerste research. Dit komt later van pas tijdens je klantpresentatie.

  1. Betrek de klant

Ik zeg altijd: ‘We zijn vormgévers, geen vormnémers.’ Kortom, een goed concept ontwikkel je met elkaar. Daarom organiseren we bij Kris Kras graag interactieve workshops. Samen met de klant duiken we de diepte in: wat zijn de drijfveren van de doelgroep? En welke voorkeuren heeft de klant als het gaat om design? Op die manier maak je de klant bewust van het speelveld en kun je met elkaar snel de eerste knopen doorhakken.

“Zelf zoek ik dan graag inspiratie in bijvoorbeeld muziek, architectuur, kunst en podcasts. Dit helpt mij om nieuwe verbanden te leggen.”

  1. Breng disciplines samen

Na de workshop keer je met een karrenvracht aan ideeën terug naar de tekentafel. Tijd om – letterlijk en figuurlijk – te gaan schetsen! In deze fase zoeken we bij Kris Kras graag de samenwerking op met onze beeldredacteur en tekstschrijvers. Dat levert vaak weer nét andere, frisse inzichten op. Door de combinatie met tekst en beeld weet je ook direct of jouw concept in de praktijk overeind blijft. Met elkaar vind je de stevigste ‘kapstok’ om jouw concept aan op te hangen! Misschien nog wel de belangrijkste tip in deze fase: werk niet te veel concepten uit. Beter twee volledig uitgewerkte ideeën dan vijf halve. Dit vergroot ook de kans dat jouw voorstellen straks overtuigend binnenkomen bij de klant.

  1. Zorg voor een doordachte presentatie

Tijd voor het moment van de waarheid: de klantpresentatie! Zorg daarbij voor een doordachte opbouw: van de doelgroep naar je moodboard, van je ideeën naar je uiteindelijke conceptvoorstel. Zo weet je zeker dat de klant jouw creatieve proces en gedachtegang goed kan volgen. Vind je het lastig om vooraf een keuze te maken tussen je verschillende concept-ideeën? Toets ze bijvoorbeeld bij je vrienden, familie of beter nog: bij de mensen op straat. Zo’n vooronderzoek versterkt je verhaal tijdens de presentatie! Het belangrijkste is dat jouw voorkeursconcept resoneert bij de doelgroep, niet dat jij het gaaf vindt. Al is dat als creatieveling natuurlijk een mooie bijvangst…!

Wat is het nou precies? Designtermen uitgelegd door Ruud:

 

Storyboard = Praatje/plaatje! Een stripverhaal met de voice-over tekst ernaast; wat wordt er gezegd en wat ziet de toeschouwer? Een storyboard wordt gebruikt in het animatie-proces zodat de opdrachtgever weet wat je gaat animeren.

Infographic = Een illustratie waarin een ingewikkeld proces wordt gevisualiseerd. Een infographic heeft weinig tekst. 

Plekkenplan = In webdesign-termen ook wel een ‘wireframe’ genoemd. Schematische weergave van je ontwerp, zonder kleuren of tekst. Focus op structuur.

Vector = Een wiskundige vorm, gebruikt door grafische software. In tegenstelling tot pixels, kan je een logo of afbeelding gemaakt in vector-vormen oneindig groot of klein gebruiken.

Lorem ipsum = dummy tekst die wordt gebruikt in concepten als de echte tekst nog niet beschikbaar is. Deze Latijnse tekst, gebaseerd op een tekst van de Romeinse filosoof/politicus Cicero, werkt goed als opvulling omdat het alle karakters van het alfabet bevat, maar inhoudelijk niet afleidt.

Ruud Dohmen

Ruud Dohmen

Designer en animator