Een glossy vol mogelijkheden

Onbeperkt aan de slag brainstorm

Er zijn in Nederland naar schatting 1,9 miljoen mensen met een arbeidsbeperking, maar dat betekent niet dat zij niet kunnen of willen werken. Onder werkgevers blijken de vooroordelen vaak diepgeworteld te zitten. Onbeperkt aan de Slag wil daar verandering in brengen. En Kris Kras hielp mee, in de vorm van een magazine!

Onbeperkt aan de Slag begeleidt werkzoekenden met een arbeidsbeperking bij hun zoektocht naar een passende baan. De organisatie denkt daarbij in mogelijkheden, niet in beperkingen. In die lijfspreuk kunnen we ons natuurlijk goed vinden! Kort na onze kennismaking stelden we een gezamenlijk doel: de productie van een magazine, genaamd Onbeperkt. Een glossy met een knipoog, maar bovenal bedoeld als subtiele schop onder de kont van werkgevers die mensen met een arbeidsbeperking (nog) geen kans geven.

Inspiratie en activisme
Voor Onbeperkt adviseerden we het archetype Outlaw. Oftewel: een glossy die ingaat tegen de bestaande conventies. Met aandacht voor de taboes, maar ook met een vleugje humor. Een mooie basis voor de bladpijlers en -formule! Op de plank van 24 pagina’s maakten we onder andere ruimte voor inspirerende verhalen van medewerkers met een arbeidsbeperking en succesvolle cases van werkgevers. Ook introduceerden we meer activistische rubrieken, met de backcover als kers op de taart! Hierop lees je de meest gehoorde stereotypen over mensen met een arbeidsbeperking.

Een grootse onthulling
Tijdens een partnerevent van Onbeperkt aan de Slag in Grand Hotel Huis ter Duin onthulden we het magazine. De aanwezige werkgevers bladerden er meteen lustig op los. En Onbeperkt aan de Slag zelf? Directeuren Saskia en Jurek waren al blij toen de eerste druk op hun deurmat viel. “Aangekomen! En het ziet er top uit!” De 6 dozen magazines die zij thuis nog hebben staan, worden de komende tijd ook verspreid onder werkgevers die nog (te) weinig werk maken van inclusie. Want, zo luidde de campagne die Onbeperkt aan de Slag vrijwel tegelijkertijd lanceerde: gebrek aan werk is nog de grootste handicap.

Meer weten over dit project?

Ewalt Pol

Ewalt Pol

Creative partner

Als artdirector en strateeg kan ik je helpen bij het opzetten van doeltreffende campagnes