Een confronterende campagne

Videostill uit campagne #nietvoornix

We kennen ze allemaal: de rode kruisen boven de weg, die aangeven dat een rijstrook dicht is. Toch zijn er dagelijks nog steeds honderden weggebruikers die zich hier niets van aantrekken. En dus werd het tijd om de bewustwordingscampagne van Rijkswaterstaat nieuw leven in te blazen. 

Om weggebruikers bewust te maken van de redenen van een rood kruis, lanceerde Rijkswaterstaat in 2019 de campagne #nietvoorniX. Het vragen van aandacht voor de gevaren stond daarin centraal. Nu, 5 jaar later, maakten wij een doorvertaling met de pijlers ‘informeren’ en ‘confronteren’. Met daarbij natuurlijk een sterke campagneflow en contentstrategie. 

Met de schrik vrij 

De weginspecteurs van RWS zijn de boegbeelden van de campagne. Zij maken dagelijks mee hoe weggebruikers de regels overtreden en daarbij anderen in gevaar brengen. Sterker nog, weginspecteurs worden soms aangereden terwijl ze stilstaan op een dichte rijstrook. Jeroen en Alyssa kwamen al eens met de schrik vrij. 

 

Er is altijd iets aan de hand 

Naast de confronterende verhalen van Jeroen en Alyssa informeren we de doelgroep over het nut van rode kruisen. Wegverkeersleider Pascall legt op een toegankelijke en duidelijke manier uit in welke situaties Rijkswaterstaat een rood kruis boven de weg plaatst. Ook daarin komt de hoofdboodschap terug: zo’n rood kruis staat er echt niet voor niks. Er is altijd iets aan de hand. 

Monitoring 

De komende tijd monitort Kris Kras de Rode Kruisen-campagne op Instagram, Facebook en YouTube. Ondertussen is de kans groot dat je de hashtag ‘nietvoorniX’ ook tegenkomt op de matrixborden of op de radio. Samen met Rijkswaterstaat schreeuwen we het van de daken. Een mooie opdracht, met maatschappelijke impact!