Ambitie in beeld

Bruggen, sluizen, tunnels, viaducten: Rijkswaterstaat beheert een flink deel van de Nederlandse infrastructuur. Al deze objecten hebben onderhoud nodig, in een hoger tempo dan RWS lief is. Er is een organisatieverandering nodig om dit in goede banen te kunnen leiden. Maar hoe laat je die lastige boodschap op de juiste manier landen? 

RWS werkt hard aan een professionaliseringsslag. Het doel is dat alle medewerkers die zich bezighouden met de objecten hun processen op dezelfde manier gaan uitvoeren. Met als gevolg dat de organisatie veel efficiënter te werk kan gaan. Want alleen met extra collega’s gaat RWS het niet halen. De productie moet voor 2030 namelijk zijn verviervoudigd.  

Over passie en uitdaging 

De organisatie werkt aan één sterk assetmanagementsysteem waarmee de opgave kan worden aangegaan. Om deze beweging aan de organisatie kenbaar te maken, ontwikkelden we samen met het programmateam Assetmanagement 2.0 onder andere een video-serie op basis van het bingemarketingconcept. In 6 ambitievideo’s vertellen RWS’ers uit alle lagen van de organisatie in een doorlopend verhaal over hun passie, bijdrage en uitdagingen op weg naar een professionele assetmanagementorganisatie.   

Storytelling 

De komende jaren blijven we werken aan het verlevendigen van deze grote, soms ook abstracte organisatieverandering. In ambitievideo’s, maar ook in animaties over nieuwe werkwijzen en instrumenten. Al deze middelen zetten we voor langere tijd digitaal en fysiek in om RWS’ers voor te bereiden op de organisatieverandering. Het zijn de menselijke, oprechte verhalen die moeten zorgen voor herkenbaarheid, begrip en uiteindelijk de efficiëntieslag die nodig is om Nederland veilig en bereikbaar te houden.