Annemarije vertelt: zo ontwerp je groot(s) design 

Voor het Norminstituut Bomen ontwierpen we een gigantisch wanddoek en bijbehorende vloersticker om op te vallen op een beurs. Maar hoe ontwerp je iets van 8 bij 12 meter op een beeldscherm van 27 inch? Grafisch vormgever Annemarije legt het uit.

Locatie en functie van het ontwerp

Een goed en groot ontwerp begint bij de vraag: wat moet het doen en waar? Staat het buiten of binnen? Is het bedoeld om voorbijgangers snel iets duidelijk te maken, of juist om een ruimte sfeer te geven? Ook belangrijk: hoe snel beweegt je publiek? Wie langs een bushokje fietst, ziet iets anders dan iemand die een minuut voor een beurswand staat.

In dit geval ging het om een wanddoek voor in een grote beurshal, waar de opdrachtgever graag wilde opvallen tussen de andere stands. Een groot oppervlakte dus, zonder diepte. Om de grote stand compleet te maken, kwam er ook een vloersticker bij van hetzelfde formaat.

Denk groot

Bij grote ontwerpen werkt beeldtaal anders dan op klein formaat. Wat op je scherm subtiel of verfijnd oogt, kan op een afstand volledig wegvallen. Een goed, groot ontwerp begint met het maken van visuele keuzes die op afstand zichtbaar zijn. Dat betekent dus dat je goed moet nadenken over de plaatsing van teksten. Die wil je op afstand kunnen zien, maar je wil niet je hoofd in je nek moeten leggen om een paar zinnen te lezen. Ze moeten dus niet te laag, maar ook zeker niet te hoog komen.

Grote vlakken, duidelijke contouren en eenvoudige vormen doen het altijd goed. Vermijd overdaad aan details: fijne lijntjes of ingewikkelde patronen worden al snel rommelig op groot formaat. Vraag jezelf steeds af: herken je het beeld ook op 10 meter afstand?

Denk aan:

  • Een strakke silhouetvorm in plaats van een complexe illustratie
  • Eén opvallend element (beeld of object) als blikvanger
  • Herhaling van vormen om rust en ritme te creëren
  • Grote typografie in een stevig font, zodat het goed leesbaar is
  • Kleurcontrasten

“Vraag jezelf steeds af: herken je het beeld ook op 10 meter afstand?”

Zoek iets groots

Geen enkel scherm kan jou voorbereiden op hoe iets van 8 bij 12 meter eruitziet. Om te weten hoe groot dat ongeveer is, ben ik eerst door de studio gaan lopen om het uit te meten. Ik kwam erachter dat ons pand zo’n 8 meter breed is. En dat er 12 meter zit tussen de grond en de bovenste ramen van de achtergevel. Dat heb ik gebruikt als handvat bij het ontwerpen. Dan ging ik in de achtertuin staan om te visualiseren wat dan ongeveer waar komt.

Test op afstand

Bekijk je ontwerp eens op je scherm op 10% of 25% zoom. Dat simuleert hoe iemand het op afstand ziet. Zie je dan nog steeds waar het over gaat? Springen de belangrijkste elementen eruit? Dat is de lakmoesproef van een goed en groot ontwerp.

Houd het bestand werkbaar

Om het werkbaar te houden, werkte ik in overleg met de producent van het doek en de vloersticker op zo’n 10% van het uiteindelijke ontwerp. Je hoeft je ontwerpbestand niet letterlijk op ware grootte aan te leveren. In de praktijk werken ontwerpers vaak op schaal 1:10 of 1:4. Dat is overzichtelijker en beter behapbaar voor je computer. Houd daarbij wel rekening met de resolutie: als je op 1:10 werkt, moet je bestand minstens 300 dpi zijn, zodat het op groot formaat scherp blijft.

Heb je ook een groot(s) ontwerp nodig? We staan te popelen!

Wanddoek Normeninstituut Bomen
Annemarije Engelfriet

Annemarije Engelfriet

Grafisch ontwerper