5 kansen voor een verrassend jaarverslag  

De tijd van de jaarstukken, documenten, verslagen en plannen is aangebroken. Zo’n jaarverslag kan wel eens een ‘moetje zijn. Maar ik zie het vooral als een kans! Verantwoording en transparantie zijn een kans om te positioneren. Je organisatie heeft wat te vertellen! En dat moet gezien, gelezen of gehoord worden. Leon ging op zoek naar verrassende vormen van jaarverslagen en jaarplannen. Hij grasduinde in ons archief en zette deze 5 creatieve en doordachte voorbeelden op een rijtje. 

‘Focus op wat je echt moet vertellen en vat het samen’

Magazine Arnhem Oost1. Maak een magazine.

‘Verantwoording zit ‘m niet alleen in statistieken. Dus als je (nog) niet zo veel cijfers hebt, gebruik dan storytelling. Het Nationaal Programma Arnhem-Oost liet haar voortgang van 2024 vertellen door de betrokken bestuurders, bewoners en professionals. Daarom maakten we het verantwoordingsdocument 2024 in de vorm van een magazine, in print en digitaal!’  

2. Maak het visueel en snackable met een animatie.

‘Een jaar in 3 minuten animatie. Animaties vertellen in korte tijd iets op hoofdlijnen en je kunt er werkelijk alles in verbeelden. Dat deden we bijvoorbeeld voor SmartWayz: een programma ter bevordering van de bereikbaarheid van Zuid-Nederland. In de animatie fietst ons hoofdfiguur langs de resultaten  de belangrijkste cijfers, en krantenkoppen  van 2023.’  

3. Geef de cijfers kleur met duiding.

‘DGABD verslaat in 16 pagina’s A5 het jaar van de circa 2.000 topmanagers van de rijksoverheid. Een traditionele vorm. Maar ook een eerlijk jaarverslag over wat goed gaat en wat beter kan. Wij gaven de cijfers kleur met interviews. Onder andere over het wervings- en selectieproces, een belangrijk thema in de beeldvorming van DGABD. Voor wie verdieping wil, leest het jaarverslag digitaal toegankelijk online verder.’  

Vitens jaarverslag

4. Maak het licht verteerbaar. Kort, klikbaar, met video.

‘Voor drinkwaterbedrijf Vitens maakten we het digitale OR-jaarverslag in de vorm van een toegankelijke PDF, voorzien van een intro-video van de voorzitter, een klikbare tijdlijn en full-quotes over mijlpalen. In slechts 7 pagina’s, zonder developers.’   

5. The medium is the message.

‘Focus op wat je echt moet vertellen en vat het samen. Bijvoorbeeld in een visueel aantrekkelijke praatplaat of poster. Dit MVO-jaarplan van Dynamic Products Factory wordt verspreid op beurzen. En het hangt op groot formaat op het kantoor. Zo komen de MVO-ambities bij klanten en medewerkers terecht.’  

Met een jaarverslag of jaarplan kun je je als organisatie zichtbaar maken op thema’s die jij belangrijk vindt. Met een verrassende vorm sluit je nog beter aan bij je doelgroep. Wil je ook een verrassend jaarverslag- of plan dat gelezen en gezien wordt? Voorkom dat het een moetje wordt! Onze adviseurs, ontwerpers en tekstschrijvers denken graag met je mee. 

Leon Oosterwijk

Leon Oosterwijk

Adviseur